Zima to niełatwy okres dla kierowców, którzy muszą zachować szczególną ostrożność na drodze, gdy pojawiają się opady atmosferyczne, szybko zapadający zmrok, a drogi są śliskie. Trudne warunki drogowe to wyzwanie również dla samochodów, które narażone są na działanie niskich temperatur, wilgoci i soli drogowej. Odpowiednie przygotowanie samochodu na zimę pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji na drodze i zapewni bezpieczną jazdę.
Najważniejszą czynnością jest wymiana opon letnich na zimowe. Opony letnie przy niskich temperaturach robią się twarde, przez co zmniejsza się ich przyczepność. Natomiast skład mieszanki opon zimowych dostosowany jest do warunków panujących zimą, dlatego posiadają większą przyczepność i lepsze odprowadzanie zanieczyszczeń takich jak błoto pośniegowe i woda. Odpowiednie ogumienie powinno mieć równomiernie zużyty bieżnik, którego grubość nie powinna być mniejsza niż 4 mm. O wymianie opon przeczytasz więcej Tutaj.
Przy wymianie warto zwrócić uwagę, czy są one równomiernie zużyte. Jeśli nie – warto sprawdzić geometrię zawieszenia. Ich niewłaściwe ustawienie skutecznie utrudnia poruszanie się po śliskich nawierzchniach.
Istotne jest sprawdzenie stanu akumulatora – spadek napięcia przy rozruchu i prądu ładowania. Przy tej okazji warto również sprawdzić alternator: przy zbyt niskim (poniżej 13,7 V) lub zbyt wysokim (powyżej 14,5 V) napięciu na zaciskach. W samochodach z silnikiem Diesla dodatkowo należy sprawdzić świece żarowe. Więcej o świecach żarowych przeczytasz Tutaj
Warto również sprawdzić oświetlenia samochodu, ze względu na szybko zapadający zmierzch istotne jest prawidłowe ustawienie świateł.
Ważne są również przewody wysokiego napięcia — stare, zużyte lub z uszkodzoną izolacją należy również zastąpić nowymi.
Właściciele samochodów z silnikiem benzynowym powinni sprawdzić stan układu zapłonowego.
Kontrole podwozia warto rozpocząć od układu kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia. To właśnie od nich zależy nasze bezpieczeństwo w momencie poślizgu.
Ścieżka diagnostyczna pozwoli na wykrycie różnic np. sił hamowania lewej i prawej strony osi i tłumienia amortyzatorów. Ścieżki to pewny i szybki sposób na wykrycie tych usterek. Jest to istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa kierującego, warunkuje możliwie najkrótszą drogę hamowania.
Będąc w serwisie, warto zwrócić uwagę na stan okładzin, płynność pracy klocków w zaciskach hamulcowych, działanie hamulca ręcznego, stan linek hamulca ręcznego i stan przewodów hamulcowych.
Nie zapominajmy o przewodach, jeśli będą mocno skorodowane, lepiej je wymienić. Wilgoć, sól i chemia, jaką będą posypywane ulice przez kilka najbliższych miesięcy, przyspieszą proces korozji. To z kolei może być powodem przerwania przewodów w trakcie hamowania i nagłej utraty hamulców.
Przegląd samochodu do sezonu zimowego powinien obejmować kontrolę wszystkich płynów eksploatacyjnych. Szczególnie ważny jest poziom i stan oleju silnikowego. W niskich temperaturach substancja smarująca gęstnieje, przez co jest gorzej rozprowadzana po elementach jednostki napędowej. Jeżeli termin wymiany oleju jest bliski, nie warto czekać do wiosny, ale wymienić olej wraz z filtrami przed nadejściem mrozów.
Zimą, szczególnie ważna jest jakość płynu w chłodnicy. Nie wolno dopuścić do zamarznięcia substancji chłodzącej, ponieważ grozi to pęknięciem bloku silnika. W trakcie przeglądu należy wymienić płyn w chłodnicy lub uzupełnić jego poziom specjalnym koncentratem.
Istotna jest także jakość płynu hamulcowego. Substancja wypełniająca układ hamulcowy jest silnie higroskopijna i po jakimś czasie traci swoje pierwotne własności. Może to doprowadzić do pogorszenia sprawności hamulców i wydłużenia drogi hamowania. Najlepiej zdecydować się na nowy płyn hamulcowy przed zimą.
Należy pamiętać również o wymianie płynu do spryskiwaczy na zimowy. Wybierając zimowy płyn do spryskiwaczy, przede wszystkim należy kierować się jego temperaturą krzepnięcia – im niższa, tym lepiej.
Ze względu na wilgoć i chemię stosowaną na drogach zimą bardzo szybko rozwija się korozja. Warto wcześniej zabezpieczyć miejsca, w których może się pojawiać rdza, np. odpryski i rysy. Ważne jest zabezpieczenie uszczelek specjalnymi silikonami. Dzięki temu guma się wolniej starzeje, a drzwi nie przymarzają tak łatwo do uszczelki. Pamiętaj, aby nie smarować wkładów zamków!
Przed zimą warto też dokładnie umyć i nawoskować nadwozie po to, by zabezpieczyć lakier przed korozją i działaniem chemikaliów. Dzięki temu łatwiej również utrzymać go w czystości.
Dobra widoczność ma ogromne znaczenie przy trudnych warunkach atmosferycznych, warto więc zadbać o stan wycieraczek. O ich słabym stanie będą świadczyć smugi na szybach. Gumowe pióro wycieraczki należy oczyścić przy użyciu ręcznika papierowego oraz płynu do mycia szyb. Trzeba także ocenić stan samego pióra, a w razie zauważenia pęknięć czy ubytków gumy dokonać jego wymiany. Więcej o wymianie Tutaj. Należy również sprawdzić działanie świateł i wymienić wszystkie niedziałające żarówki.
W samym wnętrzu zadbajmy o czystość, co utrudni to gromadzenie się wilgoci. Welurowe dywaniki można zastąpić gumowymi, aby w razie potrzeby w łatwy sposób możemy wylać nagromadzoną wodę i zadbać o ich czystość. Szyby możemy wyczyścić specjalnym płynem utrudniającym skraplanie się pary na ich powierzchni. Przy dużej wilgotności zima warto zwrócić uwagę na wymianę filtru, aby uniknąć zaparowania szyb.
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
« cze | ||||||
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |