Jednym z najważniejszych układów w samochodzie bez wątpienia jest zawieszenie. Ma wpływ na kontrolę nad pojazdem podczas jazdy oraz długość drogi hamowania. Jego prawidłowe działanie jest bardzo istotne. Niesprawne zawieszenie zmniejsza nasze bezpieczeństwo na drodze, nawet jeżeli pozostałe elementy są w znakomitej kondycji. Co więcej, bezpośrednio przekłada się na komfort podróży.
Nietrwałe tuleje tylnych wahaczy wzdłużnych (cukierków) to prawdziwy koszmar właścicieli Mondeo. Jeszcze do niedawna trzeba było wymieniać całe wahacze, obecnie dostępne są już same tuleje. Co ciekawe oryginał potrafi być tańszy od zamienników najlepszych firm. Kolejna niezbyt solidna część to mały wahacz tylnego zawieszenia. Tutaj również cena części oryginalnej jest porównywalna z ceną dobrego zamiennika. Występuje jeszcze jeden problem – praktycznie każda operacja związana z naprawą wymaga ustawienia geometrii zawieszenia, a na przeszkodzie stoją zardzewiałe śruby regulacyjne, które czasem wymagają cięcia oraz wymiany tulei, w których korodują.
Tuleje wahacza zwane są również silent–blockami, są to tuleje metalowo-gumowe, które izolują wahacz. Tuleje wahaczy (chociaż niewidoczne) spełniają bardzo ważną funkcję. To właściwie na nich spoczywa ciężar samochodu, bo to one stanowią „połączenie” pomiędzy zawieszeniem i karoserią. Co za tym idzie, dobre i nowe tuleje wahacza mają znaczny wpływ na stabilniejsze oraz precyzyjniejsze prowadzenie auta.
Objawem ich zużycia w tym modelu auta nie zawsze jest stukanie na nierównościach, ale wprawianie w ruch całego zawieszenia i w efekcie brak precyzji prowadzenia. Kolejnym objawem jest skrzypienie. Guma parcieje i staje się sztywna, przez co wydaje tego typu dźwięki, aczkolwiek najlepszym sposobem diagnozy jest wizyta w warsztacie samochodowym posiadającym ścieżkę diagnostyczną zawieszenia oraz szarpaki, na której możemy dostrzec stan zużycia elementów metalowo-gumowych.
Poniżej zdjęcie zużytej tulei wzdłużnej wahacza w samochodzie, który odwiedził nasz serwis.
Pojedyncze wahacze i tuleje są stosunkowo tanie, zwykle ceny nie przekraczają 150zł za sztukę. Problem w tym, że podczas napraw najlepiej wymienić kilka elementów i to parami. Wynika to z faktu, że niewymienione części wpływają na przyspieszenie zużycia świeżo wymienionych. Z kolei nowe przyspieszają zużycie obecnie wykorzystywanych, które są jeszcze sprawne. Dlatego wymieniając tylko jeden zużyty wahacz, bądź tuleję tworzymy błędne koło wydatków. Aktualnie w naszym warsztacie koszt wymiany najczęściej zużywających się elementów tylnego zawieszenia Mondeo MK IV z częściami oraz geometrią obu osi oscyluje w granicach 1600 zł brutto.
Poniżej zdjęcie wymienionej przez nasz serwis tulei wzdłużnej wahacza.
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
« cze | ||||||
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |