Elektromobilność, czyli szerokie zagadnienie związane ze stosowaniem silników z napędem elektrycznym to temat, który ciągle budzi wiele skrajnych odczuć i obaw przed zmianami.W perspektywie kolejnych lat zakłada rozwój tej dziedziny oraz stopniowe wypieranie przez nie silników spalinowych.
Mocno promowany przez Rząd w odniesieniu do przyjętej Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, budzi mieszane odczucia zarówno przez uczestników przemysłu motoryzacyjnego, jak i samych klientów.
Wiele obaw związanych jest z tym, że większość obecnego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest zorganizowana wokół produkcji części i podzespołów do samochodów o konwencjonalnych rodzajach napędów. Producenci wyrobów ściśle powiązanych ze standardowymi silnikami będą zmuszeni do gwałtownej zmiany profilu swojej działalności. Są jednak firmy, które upatrują w tym szansę do szybszego rozwoju.
Proces zmian silników na elektryczne został już wyznaczony, ważny jest również czas — jak długo zajmie proces przejścia na inny napęd. Będzie to niosło za sobą wiele zmian dla szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. Z pewnością gwałtowny rozwój elektromobilności może stanowić zagrożenie dla tych firm, jednak brak odpowiedniej infrastruktury, kompleksowego łańcucha produkcyjnego czy wykwalifikowanego personelu prowadzi do spowolnienia tego procesu. Wiele przedsiębiorstw boi się zatem podjęcia decyzji o poniesieniu ogromnych kosztów przestawienia produkcji na potrzeby elektromobilności. Takie decyzje muszą zostać oparte na danych dotyczących potencjalnych zysków, a obecnie nie wiadomo nawet jaki napęd pojazdów zdominuje motoryzację następnych lat. Pamiętać bowiem należy, że niższą emisję spalin zapewniają też np. pojazdy hybrydowe, które nie wymagają od przemysłu motoryzacyjnego tak daleko idących zmian. Jednak producenci części motoryzacyjnych mają czas na dostosowanie się do nowych realiów, na wdrożenie innowacji, rozwiązań czy przebranżowienia, aby podążać za globalnymi trendami motoryzacyjnymi. Tak jak to już miało wiele razy miejsce, każda zmiana technologiczna wiąże się wprowadzenie napędu alternatywnego.
Coraz więcej producentów rezygnuje z diesli. Producenci, dystrybutorzy czy właściciele i pracownicy warsztatów muszą być świadomi zmian i muszą za nimi podążać, wzbogacać swoje kompetencje.
Mimo, że na samą ekspansję samochodów elektrycznych trzeba będzie jeszcze poczekać, to przygotowania do obsługi tych pojazdów, wszyscy uczestnicy rynku warsztatowego powinni zacząć już teraz.
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
« cze | ||||||
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |